Aflevering 8: Techniek
Voor wat betreft materialen is er een hele weg afgelegd. Nu is alle materiaal die in de wielrennerij wordt gebruikt het resultaat van heel veel studie. Het is uitgebreid getest in bijvoorbeeld windtunnels of wedstrijdsituaties zoals kasseistroken. Daardoor rijden toppers nu met bijvoorbeeld speciale velgen of banden die specifiek zijn voor bepaalde wedstrijden. Sedert eerst Cervelo Test Team (de ‘test’ sloeg net op het uittesten van materialen) maar zeker ook Sky in het peleton kwam hebben we het over ‘marginal gains’, de kleine dingen die je kan doen om nog meer rendement te halen. Er is met andere woorden een continue zoektocht bezig om toch maar kleine optimalisaties te doen waardoor je nog meer uit je inspanningen kan halen.
Begin echter niet té snel met focussen op materiaal, tenslotte is het altijd de renner die het moet doen. Met andere woorden, het is erg belangrijk om vooral eerst goed te gaan fietsen vanuit je intrinsieke talent, probeer daar zo ver mogelijk mee te geraken. Eens je echt op een topniveau komt, waar enkel de allerbesten van de sport duelleren, wordt het belangrijk om gelijkwaardig topmateriaal te hebben als je tegenstanders, anders strijd je niet met gelijke middelen. Of dan heeft het bijvoorbeeld wel zin om te gaan focussen op de kleine optimalisaties waarmee je toch een paar % kan winnen.
Materialen zijn dus technische zaken met ‘harde’ karakteristieken, maar er zijn ook ‘zachte’, emotionele argumenten van sporters betreffende hun materiaal. De ‘liefde’ voor een bepaald stuk materiaal omdat het beter ‘voelt’ is soms niet uit te leggen maar heel waardevol.
Ook de technische rijvaardigheden zijn zeer belangrijk. Veel van de beste renners, denk aan Sagan, Alaphilippe, Van Aert, Van der Poel of Nys, zijn gewoon één met hun fiets. Ze zijn zo stuurvaardig dat ze de gekste hindernissen kunnen nemen maar ook als de beste door een peleton kunnen laveren.
Door heel goed te trainen op bepaalde technische aspecten word je er niet alleen beter in maar verandert ook je perceptie, je mate van angst, je mate van durf. Het is dus erg belangrijk om veel te oefenen op alle technische aspecten zodat je er niet wordt afgereden doordat je minder vaardig bent dan de tegenstanders. Technische kunde is immers bekend in het peleton; als het bekend is dat iemand ‘gepakt’ kan worden omwille van technische beperkingen dan zullen de tegenstanders dat ook genadeloos doen. Zorg dus dat je goed het hele palet van vaardigheden die nodig zijn in kaart hebt gebracht en tijd maakt voor specifieke technische trainingen of voor bijvoorbeeld een gevarieerde manier van trainen of experimenteren.